6 tips för julstressade

6 tips för julstressade

Doktorn och specialisten på mindfulness Ola Schenström skickade mig idag några tips för julstressade som jag säkert tror att han delar med sig av. Han är läkare och en av dem som jobbar med att sprida mindfulness i Sverige som ett sätt att få människor att må bättre. På hans hemsida kan du läsa mer. Under 2008 har han haft en mindfulnesskola i PS!

  • Definiera vad som verkligen är viktigt inför och under julen.
  • Försök att sänka tempot redan innan jul så att du inte är alldeles slut den 23:e. Då kan du förmodligen njuta mer av julen och behöver inte två dagar bara till att varva ner.
  • Prata gärna med dina nära och kära om vad de och du har för förväntningar.
  • Ofta är det förväntningarna inför julen som skapar problem. Du kan naturligtvis inte släppa alla förväntningar, men var medveten om att de ofta inte slår in så slipper du bli upprörd över det.
  • När du står i den långsamma julklappskön: fråga dig om du kan påverka situationen. Kan du inte det, släpp den och försök istället att koppla av. Till exempel genom att koncentrera dig på andningen, prova att sätta en hand på magen och följ andningen.
  • Stanna upp ofta under julen och njut ordentligt av all smakrik julmat och dryck. Titta på maten, ta en tugga i taget och smaka ordentligt på den. Och gör bara det. Njut av utseende, smak och doft…

 

Skriv en Kommentar

Kommentera

Din epost kommer inte att visas.


*