Ät bättre – Må bättre

Ät Bättre - Må Bättre

Se mina råd för hur du äter bättre

Några enkla tips att börja med:

  • Ät varierat, då får du i dig flera näringsämnen och känner dig mer mätt.
  • Använd fullkorn i stället för bearbetade sädesslag, och ät råris istället för vitt ris. Fullkornsvarianterna av mjöl, bröd och pasta är nyttigare än dem som gjorts av raffinerat mjöl.
  • Ät färska frukter och grönsaker varje dag.
  • Ät proteinrika livsmedel som bönor, linser, tofu och quinoa istället för kött och ost.
  • Använd oraffinerade kallpressade oljor av sesamfrön, oliver eller solrosfrö.
  • Ät fisk (helst fisk som är vildfångad), istället för kött.
  • Drick rena fruktjuicer.
  • Drick ca. 1-1,5 liter vatten om dagen.
  • Pröva på att äta nya och bra livsmedel.

Bra livsmedel

Här ger jag några exempel på bra och nyttiga livsmedel. De är inte uppräknade i en viss ordning utan läs bara vilka goda verkningar de har.

Broccoli Innehåller många mineraler såsom kalcium, magnesium, fosfor, vitamin B3, vitamin B5, betakaroten mycket C-vitamin och folsyra.
» Välgörande verkningar anses vara: en utmärkt fiberkälla, rensar tarmen, bakteriedödande, innehåller antioxidanter, stimulerar levern. Ett fulländat livsmedel.

Avokado Innehåller mineralerna järn, koppar, fosfor, kalium, betakaroten, folsyra, vitamin B3, vitamin B5, K-vitamin. Innehåller också rikligt med E-vitamin.
» Välgörande verkningar: har ett balanserat innehåll av syra och alkaliska ämnen, avokadon är lättsmält, bra för blodet, förhindrar blodbrist. Ett perfekt livsmedel.

Blomkål Innehåller mineralerna kalcium, magnesium, folsyra, kalium, bor, betakaroten och C-vitamin.
» Välgörande verkningar: bra mot högt blodtryck, förstoppning, renar blodet, innehåller antioxidanter och är bra mot njur- och blåsbesvär.

Morötter Innehåller mineralerna kalcium, magnesium, kalium, fosfor och betakaroten.
» Välgörande verkningar: är mycket bra för lever och mag-tarmkanalen, underlättar njurfunktionen och dödar bakterier och virus.

Kikärtor Innehåller mineralerna kalcium, magnesium, fosfor, kalium, zink, mangan och betakaroten. Har en hög halt av folsyra.
» Välgörande verkningar: underlättar njurfunktionen, rensar tarmen. Är en utmärkt källa till vegetabiliskt protein.

Sojabönor Innehåller kalcium, järn, fosfor, betakaroten, aminosyror, vitamin B3, vitamin C, essentiella Omega 3- fettsyror, protein.
» Välgörande verkningar: innehåller alla essentiella aminosyror och är därmed utmärkt i vegetarisk kost. En viktig källa till lecitin som håller kolesterolhalten nere. Ett fulländat livsmedel. Sojamjölk rekommenderas också som alternativ till komjölk.

Quinoa Innehåller mineralerna kalcium, järn, magnesium, fosfor, kalium och vitamin B3.
» Välgörande verkningar: är lättsmält och är glutenfritt, innehåller lysin som dödar virus. Innehåller mer kalcium än i mjölk. Ett perfekt vegetabiliskt protein.

Valnötter Innehåller mineralerna kalcium, järn, magnesium, fosfor, zink, kalium, folsyra, vitamin C och vitamin E.
» Välgörande verkningar: bra för njurar och lungor, smörjer matsmältningssystemet och förbättrar ämnesomsättningen.

Solroskärnor Innehåller många vitaminer såsom vitamin A, vitamin B, vitamin D, vitamin E, vitamin K och mineralerna kalcium, järn, kalium, fosfor, zink, mangan, magnesium, essentiella fettsyror (Omega 3 och Omega 6).
» Välgörande verkningar: en nyttigare näringskälla än nästan alla köttsorter, ägg och ost. Innehåller pektin som avlägsnar giftiga ämnen och tungmetaller. Stärker syn- och ljuskänslighet. Ett fulländat livsmedel.

Detta är bara ett litet urval av alla de hundratalet nyttiga och goda livsmedel som finns! Skicka gärna ett mail så berättar jag om fler.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*